Isle of Skye – Een plaats waar de ‘Sky’ je reis bepaalt (Dag 22&23)

Als je naar de Isle of Skye gaat, zorg ervoor dat je een planning hebt in geval van slecht weer. Het is iets wat we vaak gehoord hebben. Zeker omdat we ons verblijf op het eiland toch wat avontuurlijk wilden maken. Na onze succesvolle beklimming van Ben Nevis (we hebben onze three peaks behaald, dank u wel) trokken we naar Elgol, een dorpje nabij de Cuilinn Hills, die er meer uitzagen als een ruw gebergte. Met een prachtige zonsondergang boven de Cuillins trakteerde het eiland ons meteen op één van de mooiste zichten terwijl onze tent opzetten met zicht op de zee. Geen camping want wildkamperen is hier mogelijk en we waren alvast een half uur verder op de trail die we de volgende ochtend wilden wandelen.
‘The Bad Step’, een locatie dicht bij het begin van de Cuillins was ons doel de volgende ochtend. Met dezelfde naam aangeduid op de kaart stond deze plaats ook echt bekend als een ‘indeed very bad step’. In feite gaat het om een onderdeel van een tweedaagse trip naar Loch Coruisk, die in feite een moeilijke scramble langs de kustlijn. Onze wandeling was voornamelijk om Camasunary beach te bereiken, een strand die bij de tien mooiste wandelingen van Isle of Skye hoorde. Nadien zouden we gewoon verder hiken naar The Bad Step en terug. Uiteindelijk werd de volledige hike een ontgoocheling. Eens bij het strand zagen we de gevolgen van de vervuilende mensheid: een strand vol aangespoeld afval. Plastic flessen, touwen, deksels,… Het strand lag vol! Dit zou nochtans één van de mooiste plaatsen in Schotland moeten horen, maar dat is het inmiddels niet meer. We wandelden nog even verder richting The Bad Step, maar dit bleek verder dan gedacht, en het moreel was inmiddels gezakt. Door onze drukke planning op de rest van het eiland keerden we vroeger terug en dat bleek maar goed ook. Al gauw kregen we de Sky op onze nek en mochten onze kleren opnieuw fel regenweer verwerken. Het barslechte weer hield de rest van de dag niet meer op. In de hoop dat het zou beteren reden we het eiland rond. (Wel dat en het gebrek aan voor ons interessante bezienswaardigheden met regenweer).
De volgende dag wijzigden we onze plannen. Met wisselvallig weer zouden we trachten nog zoveel mogelijk van de hoogtepunten te bezichtigen. Dat het geluk aan onze kant misschien opnieuw zou staan werd duidelijk als we al gauw dolfijnen hadden gespot toen we met de wagen richting Portree reden. Via een lustour reden we naar de Quirang en de Old Man of Storr, twee rotsformaties die het grootste deel van de toeristen aantrekt. En terecht. Met nog heel wat harde wind probeerden we ons lijstje op Skye af te werken. Daarvoor trokken we naar Carbost waar we de Fairy Pools, een waterval met turquoise waterpoelen. Na de watervallen te hebben bereikt, voelden we opnieuw een andere… Opnieuw een hevige regenbui, gecombineerd met sterke windstoten en hagel maakte onze reservekledij kletsnat. Als er iets zal zijn dat we van Isle of Skye zullen onthouden zal het toch de regen zijn. Al bij al zijn we tevreden dat we nog een groot stuk van het eiland hebben kunnen zien vooraleer terug te keren naar Fort William. Onze reis was tot nu toe ideaal verlopen qua weersomstandigheden, maar op Isle of Skye zorgde de sky toch zelf voor onze reisplannen.

We hebben fantastische foto’s van Skye, maar uploaden lukt momenteel niet. Bezoek onze facebookpagina ‘Dagboek van een avonturier’ om foto’s te bekijken.

Morgen trekken we verder door Schotland en beginnen we aan onze Great Glen Canoe Trail. Met een kanotocht van vijf dagen trekken we solo over de verschillende lochs (Loch Ness!) richting Inverness. Omdat dit deel van de reis bestemt is voor artikel wordt dit niet gepubliceerd op de blog. Foto’s volgen later wel en het reisverhaal kan worden besteld op http://www.dempseycappelle.com

One thought on “Isle of Skye – Een plaats waar de ‘Sky’ je reis bepaalt (Dag 22&23)

1. Pingback: Isle of Skye – Een plaats waar de ‘Sky’ je reis bepaalt (Dag 22&23) | Dagboek van een avonturier